And you thought you would stay young as long as you were chasing the dream but then you start to feel old at nineteen

Årets skiva är lätt Songs for the fallen apart med Molotov Jive. Är också en av de bästa skivorna jag någonsin hört och soundtracket till 2009 är just den skivan. Finns knappt ord för att beskriva hur bra den är. Den har funnits med under hela året och betytt så otroligt mycket. Kommer ihåg första gången jag hörde skivan. Hade förbokat den på cdon och såfort jag fått den i brevlådan laddade jag in den på mobilen och gick sen iväg till tunnelbanan med den i lurarna. När jag gick av i skanstull gick jag samtidigt och läste recensionen av den i sthlms city där de dissade skivan och jag tänkte hur totalfel dom hade. Hör bara:
"Det är inget fel på kaxiga ambitioner - om man har täckning för det vill säga. Molotov Jve gör 60tals influerad indiegaragerock, en genre som redan görs/har gjorts bättre av band som Mando Diao och Sugarplum Fairy. Det är kompetent men saknar nerv och hitpotential, vilket gör att Molotov Jive bara blir en blek kopia av sina svenska föregångare". Somsagt dom kunde inte ha mer fel. Redan första gången jag hörde den kändes det klockrent, jag kände att det här kan bli något stort. Och det blev det också. Utan att ha räknat kan jag också säga att Molotov Jive var mest sedda bandet för mig i år. Och dessutom världens just nu bästa liveband. Varenda spelning har de levererat max och varit helt fantastiska vare sig det är trettio i publiken eller flera hundra. Här är lite bilder från årets spelningar:

Det började den 29 januari med releasefest på Debaser med konsert.




Nästa konsert med Molotov Jive blev den 20 mars på S2 i Borlänge



Sen exakt en månad senare skulle jag inte alls befunnit mig i Eskilstuna, men efter att alla kompisar svek och kvällens planer blev inställda vid lunch samma dag ringde jag upp den enda man kunde lita på: Martina. Frågade henne om hon hade lust att åka till Eskilstuna samma kväll och hon var pepp direkt. Och eftersom pappa, Ida, Matilda och Jenny var långt bort från Sverige lånade jag pappas bil utan hans vetskap och åkte till Eskilstuna för att se Molotov Jive på RAW. Mycket fin kväll.



Den 9 maj jobbade Ida och jag som funktionärer på New Generation festivalen, jag som stagehand, Ida som städansvarig. Fast det fanns inte överdrivet mycket att göra så hängde mest bakom scenen med två trevliga tjejer. Det är då jag hör att Molotov frågar sin ansvariga person om det finns någon som kan köra deras grejer till replokalen efter deras konsert, varpå hon säger nej direkt nästan. Då ser jag min chans och säger att jag har ju körkort. Herregud. Så efter att Sugarplum spelat så kör jag en minibuss med deras grejer till deras replokal. Och sedan tar sista nattbussen hem när det typ blivit morgon igen.


Sen en vecka senare lyckas jag genom att ha skrivit mail till flera personer komma in på Debaser Medis där Peace and love festivalen har kickoff fast det är 20 års gräns och jag bara var nästan 19. Vad jag inte gillar åldersgrönser på spelningar. Ida och jag hade en ny digitalkamera som sög, men filmade detta med den iallafall:



Sen så blev dom tillsist bokade till Peace&love festivalen också och så blev den festivalen komplett. Längst fram där taggad till tusen. Galet. Och så himla bra!


Sen så skulle dom spela på Trädgården den 11 juli. Dagen innan jag fyllde 19. Men det fanns ett problem, det var 20 års gräns och sträng sådan. Men man kan alltid försöka så jag åkte dit med Ida och Martina som var 20 och 21 år och försökte. Blev nekad, och Ida och Martina gick in och jag satte mig utanför och såg allmänt ledsen ut. Då kommer ena vakten fram till mig efter ett kort tag och säger -tjejen, vi har haft möte och du får komma in, du såg så ledsen ut, bara du inte tar hit några fler 19 åriga kompisar. Och jag nästan springer in då otroligt glad!




Och så trodde jag att jag sett Molotov för sista gången i år. Men när jag bestämde mig för att åka ner till Göteborg för att gå på Way out west så kunde jag lika gärna åka ner en dag tidigare för att se när dom spelade på Brew house i Göteborg.




Och i oktober gjorde jag min första tatuering, Molotov Jive relaterad förstås.


Allt som allt ett fantastiskt Molotov Jive år. Skivan som spelats mest detta år och skivan som jag gett i princip till alla jag känner i födelsedagspresent.  Har försökt övertyga min omgivning om deras storhet, men vet inte om jag lyckats.
Så nu en fråga till er, vilken tycker ni är årets skiva?


Kommentarer
Postat av: i

fina minnen <3

2010-01-01 @ 10:31:50
URL: http://svfl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0