Bästa skivorna 2010

Nu är det 2011 och dags för mig att sammanfatta året som gått genom att ge er min topp 3 över 2010 års bästa skivor. 

På första plats:

Mystery Jets - Serotonin
För att vi hade väntat på den så länge, men ändå inte förväntat oss att det skulle låta så bra. Att varenda låt var helt fantastisk, och tusen gånger mycket bättre än de två tidigare skivorna. Hela skivan blev på ett sätt soundtrack till sommaren, när jag åkte genom de skottska högländerna var denna skiva på repeat. Texterna på skivan tycker jag skiljde sig mycket från de tidigare, texterna betydde mer och kändes viktigare. Sen att jag fått se Mystery Jets live tre gånger under året, när jag innan bara sett de en gång, var också fint. Och alltid alltid levererade de live och var sjukt bra.


Andra plats:

Gaslight Anthem - American Slang
Jag kan inte göra en årsbästa lista utan att nämna Gaslight. För de stod för de bästa spelningarna jag någonsin sett och deras musik kom att bli viktigare än någonsin för mig. Under november och december var det enbart Gaslight jag lyssnade på och aldrig blev jag trött på det. För att soundet till The diamond street church choir är magiskt och när jag gick till jobbet i Glasgow sent sent varje helg under sommaren var denna låt i lurarna och jag kände att så länge jag har denna låt att lyssna på så överlever jag. Boxer, The queen of lower chelsea, American slang och Stay lucky är fantastiska låtar det med. Ett band som är övergrymt och fantastiskt live förtjänas att hyllas om och om igen! Och även de låtar jag inte riktigt fastnat för på skivan växte något enormt när jag fick höra de live och nu är det nästan favoritlåtar för mig. American Slang kommer alltid att betyda lite extra eftersom det var tack vare att de släppte den skivan just 2010 som de spelade i Glasgow och sedan i Sverige på hösten.

Tredje plats:

Shout out louds - Work
Hade egentligen inga förväntningar och det var väl kanske en av anledningarna till att det blev extra bra. Fall hard lyssnade jag på repeat i början av året och den låten blir aldrig dålig, det spelar ingen roll hur många gånger man lyssnar på den. Walls tyckte jag inte om till en början men efter ett antal lyssningarna växte den massor. Moon, Too late too slow, Throwing stones och Show me something new är också mycket bra låtar från den skivan. 

Annat som också var bra: Hästpojken - Från där jag ropar(fast den släpptes ju egentligen på i slutet av 2009), Tallest man on earth - The wild hunt, Elias and the wizzkids - Just do it, Petter Seander - The denial of me, myself and I, Johnossi - Maverics, Band of Horses - Infinite Arms, Kristian Anttila - Svenska Tjejer, Säkert!- Facit

Vilka skivor gillade ni mest 2010?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0