I wish you would be home by now

Det är intressant när man hör något berätta något om en låt och efter det så lyssnar man på låten på ett helt annat sätt. En skotte berättade för mig om historien bakom Glasvegas låten Flowers and Football tops, att den handlade om en kille som hade blivit ihjälslagen i Southside i Glasgow där jag bor just nu. Tydligen är det så att man alltid hänger upp footballtops när någon blivit mördad här i Glasgow. Efter att jag fått det berättat för mig fick låten en helt annan dimension. Hittade sen efter att jag googlat detta så det verkar stämma också det han berättade för mig:
"Genrally in Glasgow when a young male dies (especialy murdered) people as a tribute leave Flowers and Football tops which is where the title comes from. I don't know if this phenomenon is unique to Glasgow or not but it certainly is not unique to the Kris Donald story."

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0