Tiger Lou blir Rasmus Kellerman

Tiger Lou finns inte längre utan Rasmus Kellerman har börjat göra musik under sitt eget namn kort och gott. Skivan the 24th släpptes i maj och finns att lyssna på på Spotify. De 29 september spelar han på Debaser Slussen i Stockholm och följande finns att läsa på debaser.se om hans nya projekt:

Det var den 19 april 2009. Tiger Lou var ett band utan riktning, Rasmus Kellerman en sångare på väg att tystna. På bara fem år hade han Kellerman tagit sitt Tiger Lou så långt han kunde. Den senaste skivan – ”A Partial Print” – var konceptet uttänjt till sitt maximum. Nu visste han inte riktigt vart han skulle ta vägen.

– Jag kände mig väldigt uttömd. ”A Partial Print” var det mest fulländade och genomarbetade verk jag någonsin skapat, men när skivan gavs ut kändes det väldigt tomt. Jag hade nått min gräns. Vad skulle hända nu? Tiger Lou åkte ut på vägarna för att utmana sig själva och utmana sin publik. ”A Partial Print” framfördes från början till slut utan större avvikelser – tills turnén nådde Köln den där aprilkvällen och vägen plötsligt svängde. Som en bröllopspresent till sin syster och hennes blivande make gick Kellerman ensam upp på scenen med sin gitarr och spelade ”Talk of the Town” för dem. Tiger Lou stannade upp där och då. Rasmus Kellerman tog över istället.

– Jag hade inte spelat en låt själv inför publik på väldigt många år, och de fem minuterna ensam ute på scenen fick mig att inse hur stor saknad jag kände inför att spela naken, enkel och ärlig musik. Jag skulle börja om från början. Efter turnén skrev Kellerman omågende ”The Greatness & Me”, en låt som fungerat som katalysator för hela albumet ”The 24th”, en låt om att med åren tappa greppet om potentialen man haft som ung.

– Texterna kretsar till stor del om att bli äldre. Jag fyller 30 i år, och för första gången på 10 år finner jag mig själv i reflekterande tankar över det som passerat; mina upplevelser, åstadkommanden och misslyckanden. Vilka drömmar finns kvar? Är jag den person jag hoppats på, eller ens den person jag vill vara?

”The 24th” är en skiva fylld av de vackra melodier och starka berättelser som burit Tiger Lou framåt, men låter ändå inte som något Rasmus Kellerman tidigare gjort. ”The 24th” låter som en ung man med drömmar som är på väg att gå vilse – och som hittar sig själv igen ensam med en gitarr på scen en aprilkväll i Köln.

Text: Erik Niva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0