Årsbästalista 2012

Markus Krunegård - Mänsklig värme.
Släpptes precis innan jag drog iväg på roadtrip i  USA i tre månader och Markus röst var med överallt. Alla hundratals timmar man spenderade i bilen körandes genom öde öken, slingriga berg, små byar och enormt stora städer med denna skiva rullandes i skivspelaren. Låten som blev soundtracket till denna resan var för mig Hemma börjar nästa dag. Så kom man hem, jobbade sommarnätterna igenom på finaste jobbet och flyttade till ny lägenhet som man kunde gå till jobbet från. När nästan alla i Stockholm sov och man långsamt promenerade hem efter en svettig dag och natt på jobbet och långsamt såg solen gå upp fick jag rysningar av att lyssna på Sthlm Skyline samtidigt.  
 
Hösten och Markus x3 på Cirkus och man äntligen för första gången fick höra låtarna live på riktigt. Ja en av årets bästa skivor enligt mig var det lätt. Och appropå den spelningen, såhär låter framtiden för Laakso enligt Markus på den spelningen.
 
 
 
Gaslight Anthem - Handwritten
Släpptes i mitten på sommaren när jag var tillbaka i Stockholm och spenderade sommarnätterna med att jobba och se solen gå upp över slussen. Väntade på första tåget hem när jag upptäckte att denna skiva redan var släppt på Spotify och blev helt knockad första gången jag hörde skivan. Äntligen hade man de nya låtarna Gaslight spelat live tidgare under året på skiva och kunde lyssna på dom precis när man ville och hur många gånger som helst. Favoriterna från den skivan är Handwritten, Mullholland drive, Howl, Mae och så det sjukt grymma bonusspåret Blue Dahlia.
 
 
 
Molotov Jive - Storm
Äntligen släppte ett av mina favoritband nytt i början på året och jag blev inte besviken. Grymma låtar med sjukt bra texter. Låten Manhattan lyssnade jag extra mycket på när jag var i USA och den satte liksom fingret på känslan jag hade då. Favoritspår: Manhattan, Heart on the line och Take me in your arms. Det enda som fattades var att få se dom spela live efter skivsläppet.
 
Tallest man on earth - There's no leaving now
1904 hörde jag också för första gången när vi bilade från kust till kust och den gick varm i min skivspelare. Köpte skivan i en skivaffär i Brooklyn och det var fint att se att Tallest är så stor i Amerika och många känner till hans musik. Och nästa vecka två dagar i rad ser Ida och jag honom live på Cirkus i Stockholm, åh vad fint det kommer bli. Om ni vill se mer med Tallest spana in PSLs otroligt fina mini serie Hem till By där dom besökt honom och Amanda(Idiot wind) i deras hemby och pratat musik. Sjukt fint.
 
Jens Lekman -  I know what love isn't
Enligt mig är detta Jens bästa skiva hittills. Jens som lyckas sätta ord på allt till fantastiskt fina melodier. The world moves on, I want a pair of cowboy boots och I know what love isn't har nästan spelats sönder av mig. Så bra är det, och det är fortfarande sjukt bra. Lyssna in omedelbart om ni inte gjort det!
 
 
Också bra skivor släppta 2012: Mystery Jets – Radlands (ni måste bara lyssna på låten The Ballad of Emmerson LonestarLove Antell – Gatorna tillhör oss (finaste, bästa Love från Florence Valentin, så jävla bra) Bruce Springsteen – Wrecking Ball (The Boss kort och gott och som spelades mer än någonsin av oss när vi åkte omkring i hans hemstat New Jersey. Sjuktsjukt bra skiva.) Mumford & Sons – Babel (Såg dom live på Peace and love och föll handlöst.) Thåström – Beväpna dig med vingar (Finns bara en som honom. Alltid lika bra)
 
Skivor som inte släpptes 2012 men som jag lyssnade mycket på under året: The Antlers – Burst Apart , Jonathan Johansson – Klagomurenblink-182 – Neighborhoods

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0